En recension av The Search for Everything: Wave One

John Mayer har släppt en första våg av hans framtida album The Search for Everything. Han valde att släppa fyra låtar på en EP som han döpte till The Search for Everything: Wave One.

Låtar

De fyra låtarna som han har släppt är Changing, You’re Gonna Live Forever in Me, Moving On and Getting Over och även Love on the Weekend som släpptes som en singel 2016. Dessa låtar ger dig precis vad du förväntar dig av John Mayer och är otroligt lättlyssnade och har positiva vibbar som känns genom alla fyra låtar. John Mayer skrev på Twitter att han var otroligt exalterad över att äntligen få börja släppa nya låtar och att de är resultaten av hundratals timmar i små världar. När singeln Love on the Weekend släpptes 2016 så sade John Mayer på Twitter att ”Jag har fler låtar redo än vad som får plats på ett vanligt album. Men jag tror att jag nästa år (2017) kommer att släppa mer musik än vad jag någonsin har släppt på ett enskilt år någonsin” Så det finns alltså en hel del att se fram emot om man har detta i åtanke.

Om John Mayer

Det senaste studioalbum som John Mayer släppte var Paradise Valley som släpptes 2013. Det har alltså gått en hel del tid sedan dess. Han har dock hållit sig upptagen sedan dess både genom att arbeta på ny musik och genom att åka på turné som gitarrist i Dead & Company. Nu verkar det dock äntligen som att det är dags för John Mayer att börja släppa sin egen musik igen vilket är någonting som helt klart är värt att se fram emot.

Om The Search for Everything: Wave One och framtida delar

Om första delen av The Search for Everything är någon indikation så kommer följande delar att vara någonting att se fram emot. Det enda negativa som går att säga om detta första släpp är att det endast finns fyra låtar. Det brukar dock inte finnas en hel del mer på en traditionell EP så det är vad det är.

Det är dock som sagt en otroligt lättlyssnad samling med låtar som har gott om positiva vibbar och alla låtar levererar det man förväntar sig av John Mayer. Det kanske låter självklart att de ska göra det men ett stort antal artister försöker ständigt att prova på nya saker för att växa som artist vilket är helt okej. Men faktum är att när artister börjar experimentera så finns risken att de aldrig riktigt hittar tillbaka till sig själva. Det är därför väldigt skönt och rogivande att veta att John Mayer fortsätter att leverera samma musik som vanligt.